ape niat ilmu??


bismillah...emm test22..hehe..da lama x menulis..nie baru nak belajar balik..salam buat kengkawan..syukran alaikum atas menviewkn blog ambe nie(da campur bahasa omputeh ngn melayu)...firstly ambe nak ucapkan tima kasih atas tunjuk ajar kawan ambe iaitu pamiez n nidji..kerana mbantu ambe myiapkan blog yg x seberapa nie.. exam semakin hamnpir???ape persiapan yg ambe lakukan???quran da hafal hbs blum??huhuk..stdy da hbs blum???ini la benda yang ambe fikirkan...bab kate kawan ambe pnyakit malas yg ada pd kita..malas tak btempat..arghhhhh..kalo dah daatang memang susah..hanya syaitan jaa jd kawan akrab kita??rase2 best ka syaitan jadi kawan kita???
lu fikir sendiri......(kata nabil raja lawaak astro)
untuk jadi rajin ada ubatnya..sentiasa bgaul ngn orang2 alim,bnyak fikirkan masa depan hala tuju lepas ini..ape aku nak buat kalo aku mals mcm nie???,dekatkn diri dengan agama.insyaAllah tuhan tolong kita.. seperti mana doa yg diajar oleh nabi kita memohon panduan kepada kebenaraan...


اللهم أرنا الحق حقا وارزقنا اتباعه وأرنا البا طل باطلا وارزقنا اجتناب
ه


maksudnya:" ya Allah,tunjukkan kepada kami perkara2 yang benar itu adalah benar dan pandukanlah kami supaya mengikutinya,dan tunjukkanlah kami perkara2 yang batil itu supaya kami meninggalkanya.."


kawan2 baca la doa nie..selalu la amal..tambah2 sedang belajar..sebab kita pohon kebenaran dari tuhan..masalah sekrang ramai yang x nampak kebenaran..malah takut pulak dengan kebenaran..mereka mcm nie jiwa mereka sudah dikuasai bapak2 iblis dan syaitan supaya hati mereka keras dan degil..ambe rase kite perlu tanya pada diri kite..(tmasuk diri ambe) belajar kerana exam or belajar kerana ilmu?? atau belajar kerana nk kerja besar??makan besar??umah besar??gaji besar??masing2 ada focus n matlamat sendiri jadi kawan2 tanya diri kawan2 sendiri..

ilmu 2 berkat disebabkn bnyak bnda..antaranya
1.niat 2.tidak memakan benda haram 3.mencari ilmu bkn niat untuk menunjuk2 atau berdebat nk tunjuk sape hebat. 4.hormati guru. 5.menghormati ibubapa dan sentiasa mengingati pesanan mereka.. 6.tidak melakukan maksiat.


kawan2 banyak lagi sebab2 ilmu jd berkat..dan kawan2 pun boleh bfikir ape sebab ilmu kite x jadi berkat..semua 2 berlawanan yg mane ambe sebutkn tadi..
jd antara tanda ilmu kita semakin ghaib atau guyub(pkataan arab) disebabkan niat asas dan utama kita..contoh ambe berikan seorang btanya soalan pada kita..soalan 2 kita sudah belajar dan fahami tetapi kita lupa disebabkn mcm ambe bgtau tadi..
jadi kawan2 ambe pesan pada dri ambe dan jugak kawn2 supaya balik dan tajdidkn blik niat kita sebenarnya tentang mencari ilmu..kita sekarang kekurangan orang2 alim(ulama) di sebabkn kematian mereka maka hilang ilmu yang kita cari selama ini..

inilah tanda akhir zaman ulama berkurangan,maksiat berkuasa,pemimpin yg lintang pukang.
jdikan kisah seoarg pelajar yang cerdik dan pintar yang mana menjadi pelajar yg hebat dapat blajar di oxford waktu usia 15tahun tapi akhirnya menjadi pelacur.so jadikannya sebagai pengajaran atau ibrah(teladan).
sebab ape jadi macam ini???sebab tidak meminta kebenaran dan panduan daripada Allah s.w.t.
kawan2 hidup kena belajar.belajar kerana ilmu dan ilmu untuk Allah sebab kita akan mati dan kita akan dibangkitkan selepas kematian dalam keadaan kita berdiri atas lutut??mcm mna tu kawan2 buka la Surah Jaathiyah dalam surah ini Allah taala menceritakan perit dan getir manusia berdiri atas lutut dan sampai lembut lutut disebabkn menunggu sesi kehakiman dari Allah s.w.t.dan dlm surah ini juga Allah menegaskan orang yg beriman akanberfikir dengan baik dan yakin dengan kekuasaan Allah.dan Allah turunkan al-Quran disebabkan kalamnya bukan kalam nabi.maka binasalah bg manusia yg mana atas dunia berpaling tadah serta engkar dari mendengar ayat2 Allah dan hadis2 nabi. dan ketika itu juga manusia akan di tanya oleh Allah ape yang engkau kerjakan,amalkn,so ilmu perlu di amalkan.jdikan niat asas kita blajar smata2 ilmu utk dipersembahkn pda Allah s.w.t.(huhuk da penat mbebel nie..)

moga2 kita same2 dpt keberkatan.ambe sebagai seorang anak akan jadi luruh hati bile mendengar suara ibu ambe bla mane ia berpesan "bg cik belajar la rajin2,sentiasa solat dan solat hajat minta pda tuhan supaya najah ngn cemerlang,minta jugak bg lulus sbb kita susah sekarang,bc kalam tuhan(alquran)minumsusu,kurma,madu(bnyk lg)...tetibe nangis ambe..ye la hati mane x sentuh kedua ibubapa bdoa pd kite.so kawan2 rajin2 la tepon ibubpa kwn2 knp ssh sgt k 10 minit or 15 minit kita habiskan kredit kita pda ibubpa kita??kwn jgn takut kita wat baik pada mereka tuhan balas syurga siap da bidadari lg,x mau lg??rugi la..dengan aweks2 or pak we kite sgp hbskn sejam x kn mereka x boleh??so kawan2 rajin la metopupkn(bahasa baru)untuk ibubapa kwan2 sendiri.


dan sentiasa mendekatkn diri pada Allah..sebab sekarang ramai yg jauh ngn Allah,jika da mslh minta penyelesaian dengannya juga sebab die yg menguji kita die juga yg bg jalan untuk kita seperti kereta la..kita beli keta orang akan bg kunci dan atas kita la nk jaga kereta kita 2..nk bwa lju or lmbat,nk bwa mcm f1 ka..tp kalo rosak kite akn sedih so kna lak baikinya..so mcm 2 jugak kita ngn tuhan..tuhan da bg kita jalan supaya kita sendiri fikir yg tentukan tapi knp kita msh lg nk cr jalan yg salah???so bla kita da rase bslh dn berdosa baru kite nk baikinya..memang senang tp ye la x mcm waktu kita bwa keta baru mcm dlu la..kwn2 fhm la ye ambe bdk bahasa so kena pkai kiasan2 skit(balaghah) supaya kita sma berfikir..ooo btul jugak!!.

akhirnya ambe rase stakat ini dahulu,moga2 kite same2 mendapat faedah dn kesedaran..kwn2 leh emailkn pada ambe atau tgl ja msg..kalo da pe2 yg bleh ambe tlg ambe akn tolong..kalo ana akan tanya org2 yg alim pd ambe..moga2 kwn sentiasa bersemangat,sihat dan ceria..dan dilindungi Allah sepanjang masa..kite bjumpa pada dating kita yg akan datang dengan membawa topik2 yg menarik utk dbincangkan..Allah yafta alaikum..waallahu alam..wslm...