Perjalanan Mencari Kekasih




LINDUNGILAH AKU DARI PUTUS ASA!!

Di saat hatiku luluh terasa beban yang tidak tepikul bila aku mengingati amanah yang perlu aku perjuangkan.ketika iman aku terumbang ambing dek kelemahan diriku dan terpukau dengan kecantikan duniawi.serta nafsu yang yang menjadi raja seperti firaun yang tidak mengenal erti syukur dan takut pada tuhan.
ketika itu juga aku merasakan jiwa aku mati dan jauh dengan Tuhan.tetapi lantas aku berpaling dan sedar.serta ku beristifar panjang akannya.mencari tasbih mu sambil aku berzikir mengingati segala-galanya yang aku lakukan terhadap mu.ketika itu juga lah air mata aku mengalir.mengalir dengan penuh penyesalan,takut dan sedih.lantas jiwa ku kiang berkecamuk.memberonta seperti tidak keruan.lantas aku lebarkan sajadah tempat sujudku kepada MU.ku bentangkan dengan seribu harapan dan penyesalan.rukuk sujud aku hanya untuk MU.dan mati ku hanya untuk Agama suci mu.kata-kata cinta yang aku lafaz pada mu adalah segala layak untuk mu.hanya engkau yang aula dan aala.ketika ku sujud pada mu hanya engkau yang mendengar segala kesakitanku,keperitan ku,wahai tuhan yang agung engkau ku pohon segala magfirah dan kepadamu tempat aku mengadu segala kedukaan ku.subhanaAllah,Alhamdulilah,Allahu Akbar.Wahai tuhan yang maha pemurah lagi penyayang..engkau ampuni segala khilaf dan dosa-dosaku terhadap mu.kuatkan lah aku lindungilah aku dari putus asa.jika takdir aku harus mati maka pertemukanlah aku dengan MU.hanya engakau tahu segala kelemahan dan kelebihan ku.


BINGKISAN WAHYU


Ya rabb besar ujian MU pada ku.tetapi besar lagi ujian yang engkau berikan terhadap kekasih mu jika di bandingkan dengan ku.aku dapat lena dibuai mimpi walaupun aku di himpit dengan ujian mu.tetapi kekasihmu tidak pernah tidur lena.bahkan tidak merasai kesedapan dunia.disaat orang-orang yang jahil datang kepadanya membawa seribu keuntungan,kemewahan dan kekuasaan dia menolak dengan penuh membuktikan kekuasaan mu Tuhan.lantas ia bersabda "wahai pakcikku!!Demi Allah kalau mereka meletakkan matahari di sebelah kananku dan bulan di sebelah kiriku agar aku meninggalkan amanat ini,aku tidak akan meninggalkannya sehingga Allah menampilkannya atau aku mati dalam membawa tugas risalah ini". walaupun engkau mengatakan Dia Rahmat sekelian alam.baginya dunia mati.bahkan bila ia sedih engkau turut sedih.malah engkau tidak dapat melihatnya tunduk disaat kesedihannya.lantas engkau utuskan jibril memintanya angkatlah kepalanya.serta memohon kepadamu.
bila aku singkapi sirah nya.aku menangis Tuhan.terlalu jauh aku jika hendak dibandingkan orang-orang yang mulia disisi Mu.jika dibandingkan iman ku mungkin seperti air.hanya penuh bila diisi.dan hanya kering setelah minum.lantas ku tetap haus.
maka aku menulis sebuah bingkisan sirah yang aku jatuh cinta akannya.ku tatapi dengan penuh kekhusyukkan serta membaca dengan penuh perasaan.ketika aku membaca bingkisan ini dari syeikh Shafiyyurrahman Al-mubarakfury seperti aku berada disisi kekasih mu Tuhan.seperti aku mengangkat senjata mempertahankannya,seperti aku di medan perang menyertainya.sekejap aku menangis sekejap aku tersenyum.tetapi aku tidak dapat melihatnya melainkan orang-orang yang dipilih oleh mu Tuhan.

Disaat manusia berada dalam kegelapan dan kejahilan menuju kehancuran.dari segi aqidahnnya mereka banyak menyekutukan Mu.manusia ketika itu perangai macam syaitan,tiada pebimbing dan petunjuk. seolah-olah sudah berada di dalam neraka ketika itu.kejahilan dan kebodohan yang membelungi diri.bahkan mereka melampaui batas mengundi nasib kurafat bermaharaja rela.menentu nasib ditangan sendiri.tangan yang kotor.hanya mengikut hidup mereka bersandarkan anak panah.jika ditulis 'YA' maka ia akan kerjakan sesuatu.jika ditulis 'tidak' maka ia akan tinggal perbuataan itu.semua nya di tentukan oleh panahan iblis itu.ketika itu juga la bangsa arab berada kehidupan yang musnah,parah bomoh dan pawang laku ketika itu.bahkan di jadikan ia sebagai ulama mereka di tanya mengenai perihal keagamaan mereka.

adapun dari segi kehidupan sosial,golongan bangsawan hanya memilih setaraf mereka.hanya mereka yang menjaga keturunan.bagi perempuan yang tidak di pandang ketika itu hanya melacurkan diri.dengan penuh hina.bahkan disaat itu manusia berada dalam keadaan jahil dan gelap.anak perempuan di tanam hidup disebabkan membawa sial dan takut memalukan keluarga.mereka sangup membunuh ketika bayi lagi.dahsyat ketika itu.takut aku membaca akannya.semua nya ini ada diriwayatkan oleh imam bukhari dan selainya Aisyah R.a


pernikahan ketika itu ada empat macam.
pernikahan yang pertama pernikahan seperti sekarang.seorang lelaki meminang seorang anak perempuan kepada walinya kemudian memberikan mahar dan menikahinya.

pernikahan kedua pula seperti seorang lelaki berkata kepada isterinya yang baru suci dan haidnya "pergilah kamu kepada si Fulan dan mintalah untuk digauli dan dibuahinya".kemudian sang suami durjana mengasingkannya dan tidak mengaulinya lagi hinga ia benar-benar hamil dari lelaki yang mengaulinya.jika ia hamil maka suami durjana itu mengaulinya kembali.lihat betapa bodoh dan jahil manusia ketika itu.bahkan seperti haiwan.

adapun bentuk perkahwinan yang ketiga seperti mereka berkumpul kurang dari sepuluh orang kemudian mereka mengaulinya seorang perempuan.jika wanita itu hamil dan melahirkan anak maka selang berapa hari dan ia berkata "kalian sudah tahu apa kalian kerjakan sehingga aku hamil anak ini.maka atas wanita itu untuk memilih lelaki mana yang disukainya.dan lelaki yang dipilih tidak boleh mengelak dan menolak.

dan Nikah yang keempat:berkumpulnya ramai lelaki,kemudian melakukan perhubungan dengan wanita tersebut ,yang mana ia tidak akan menolak dengan sesiapa sahaja yang datang padanya.wanita ini lah yang di namakan pelacur.menegak badan nya di hadapan rumah dengan keadaan mengiurkan dan barangsiapa yang menginginkan mereka maka ia langsung berhubungan dengan mereka,jika ia hamil dan melahirkan anak maka lelaki yang pernah melakukan hubungan dengannya dikumpulkan.kemudian ia menasabkan anaknya kepada orang yang menurut kehendaknya.

lihat lah manusia ketika itu betul-betul berada dalam kejahilan dan jauh dari kebenaran tuhan.ketika mereka di didalam kermukaan Allah itu lah Allah mengutuskan seorang Rasul dan Nabi Muhammad s.a.w dengan kebenaran.beliau pun menghancurkan segala bentuk-bentuk pernikahan jahiliah kecuali dengan pernikahan pertama yang sesuai dengan islam seperti sekarang.ketika itu juga lah segala bentuk penindasan terhadap golongan wanita dan lemah di hapuskan.bahkan wanita ketika islam menyinari di julang.nasib mereka terbela.inilah bukti kita bagi orentalis-orentalis yang tidak pernah jemu mencari kelemahan islam dan menjatuhkan islam.dengan mengatakan islam agama yang menindas kaum wanita padahal mereka tidak mengetahui bahawa mereka lah sebenarnya yang merosakkan maruah wanita sebenarnya.mereka mengiakan hidup bebas,persamaan taraf antara lelaki dan perempuan,lelaki dan perempuan berhak hidup bebas boleh bertukar pasangan.bahkan yang paling aku takut adalah pemikiran ini sudah pun menular di malaya(malaysia).

ringkasnya,keadaan manusia ketika itu sangat lemah dan buta.kebodohan mereka telah melampaui batas,khurafat telah bemahajarela,manusia hidup seperti haiwan,perempuan dijual beli seperti filem ali baba,malah kadang-kala di lakukan seperti harta-benda.bahkan mereka menyembah berhala,permusuhan diantara satu sama lain,saling berperang dan membunuh,bercerai-berai,memakan bangkai,meminum arak,melakukan perbuatan keji,memutuskan silahturahim,beperilaku buruk kepada jiran dan sebagainya.malah jika dibandingkan haiwan ketika itu haiwan lebih mulia.ketika mereka di dalam kegelapan dan kejahilan maka Tuhan ku telah mengutuskan Nabi ku ketika itu.untuk mengeluarkan mereka dari kegelapan menuju cahaya yang terang dan dari kehancuran kepada kebahgiaan.Nabi ku membawa amanat ini hingga memperbaiki kesalahan-kesalahan sejarah,mengubah arah hidup dan lembaran-lembarannya.membawa manusia mengenal Tuhan dan Agama.bukan lah benda yang mudah.hanya kesabaran dan sifat-sifat mulia yang menemaninya ketika kesusahan...


bersambung.....