cuti...oh cuti...


jam ditangan pukul 7.35 malam,aku balik dari main bola di haiyu asyir.sempat juga membeli haggah saah(air gas botol) dengan peluh dan kepenatan setelah penat bertempur dengan bola..bila kaki aku masuk rumah aku terpandang akan satu kertas yang mengandungi tazkirah dan renungan.lantas aku senyum memikirkan idea untuk meupdatekan blog aku ini.apa yang aku hendak highlight disini yang aku nk berkongsi dengan kawan 2 tentang cuti? maksud aku "CUTiSELEPAS EXAM"


Adakah cuti aku ini bermaksud cuti dari belajar,alquran??


Allah befirman yang bermaksud:


"Demi masa,sesungguhnya manusia dalam kerugian..."


Masa adalah anugerah yang bermakna daripada Allah swt kepada kita,dengan pegunaan masa yang baik dapat mendidik atau melatih seseorang itu lebih displin dan ada hadaf(tujuan atau matlamat)inilah yang di anjurkan oleh Agama.dalam ayat di atas adalah peringatan kepada manusia yang beriman supaya lebih teliti dalam bab menjaga masa.andai kita membuang masa maknanyakita adalah orang yang rugi seruginya sebab benda yang lepas tak ulang semula demikian hari ini tak kan sama seperti kelmarin dan yang akan datang.
so dalam seri ada 24 jam,adakah dengan 24 jam yang tuhan berikan kpd kita x cukup atau lebih??kawan2 kita sama fikir..cikgu aku pernah kata masa ini ibarat air..air laju mengalir dan ia x akan berulang kembali...bape masa sangatlah kita dengan Al-quran?Adakah hanya masa imtihan sahaja kita memerah otak bagai nak gila dan btungkus lumus untuk menjawab exam dengan baik dalam imtihan(exam) Adakah cuti hanya berehat semata2 dari mumarasah dirasat(latihan pelajaran).Bila cuti aku nak rehat,nak tenangkn fikiran.Ini adalah satu alasan yang negatif yang aku dengar,sepatutnya bila cuti la kita bersemangat dengan sibuk mengulangkaji semula pelajaran yang lepas agar tak hilang begitu sahaja,ilmu memang senang dapat dan senang juga hilang..bila kita mgulangkaji semula benda yang lepas akan sentiasa kekal dalam ingatan kita bahkan inila dikatakan belajar sambil beramal.ilmu itu bukankita belajar selepas 2letak tepi dan tunggu bila pebelajaran akan bermula semula.
ada lagi bagus abgi seorang itu masa cutinya buat jadual spend time untuk belajar dengan baik.main pun ada masanya juga.
BILA AL-QURAN CUTI??
musim cuti inilah masa yang baik bagi kita untuk lebih mendekatkan diri dengan alquran,contoh mudah la aku bagi..alquran ini macam sahabat lama so bila lama x berjumpa rasa rindu dan rasa nak masa yang lebih dengan dia.Masa inilah sesuai untuk seseorang itu belajar Alquran tentang makrajnya,huruf dan tajwid.pergilah talaqi dengan syeikh2 rebut la peluang ini supaya lidah kita menjadi wadih,fasih,arif dalam alquran.
Dan jangan la bila Euro 2008 sibuk dilangsungkan kita pun lebih sibuk dari alquran,ingatlah satu kisah Khalid Al-Walid yang mana sibuk berperang lanta dalam ucapan yang terharunya myebutkan "sesungguhnya aku telah banyak meyibukkan diriku dengan beperang,sehingga aku jarang bersama dengan AlQuran..
itu adalah keluhan sahabat nabi..jadi kita bagaimaNA??apa benda yang kita sibukkan??cuti oh...cuti..